Zajímavosti

Čtení s porozuměním

Vážení rodiče,

poslala jsem Vám na e-mail informace a kontakty (https://www.basic.cz/) na studijní centra, která pomáhají dětem a studentům jakéhokoli

věku zvládat problémy se čtením, psaním či pravopisem, nebo načerpat rady pro rodiče pomocí specializovaného

doučování založeného na Studijní technologii L.R.Hubbarda,

Je možné si domluvit informativní schůzku pro rodiče, která je zdarma.

Doporučuji si vyslechnout tuto schůzku, je opravdu zajímavá a velice přínosná.

 

 

Celé Česko čte dětem

 Zdroj: 2013.09.03 https://www.celeceskoctedetem.cz/

Rodičům

 „Bez ohledu na to, kolik máš práce, ta nejdůležitější věc, kterou můžeš učinit pro budoucnost svého dítěte, je kromě projevů lásky a objímání také každodenní hlasité předčítání a radikální omezení televize."
Jim Trelease, "The Read-Aloud Handbook" (Učebnice předčítání)

Rodičovské předčítání je jedním z pilířů emočního, morálního a myšlenkového vývoje dítěte.

Na začátku nového tisíciletí, kdy dětské zábavě kraluje odosobněný svět počítačů, internetu a televize, musíme začít pracovat na záchraně lidského prvku v komunikaci mezi rodiči a dětmi.

Televize dítě neobejme, nepřitulí se, neodpoví na jeho dotazy.
Každý z nás si uvědomuje, že jde o moudrý a přirozený kontakt s dítětem, o neocenitelný vklad do malého člověka. Prohlubují se vzájemné vazby, roste důvěra v rodiče, dítě se cítí v bezpečí, důležité a milované. Rozšiřuje se jeho slovní zásoba, myšlenkové obzory, postupně získává pozitivní závislost na knize.

Malá časová investice může pro dítě znamenat nesrovnatelný přínos. Některé účinky se projeví ihned, některé ve svém důsledku až za několik let, některé ještě později. Ale všechny budou veskrze pozitivní.

 Zdroj: 2013.09.03 https://www.celeceskoctedetem.cz/cz/menu/9/rodicum/

 

Nová edice na podporu čtenářské gramotnosti

 Zdroj: 2013.09.03 https://www.ctiplus.cz/rozsireni/ctenarska-gramotnost/

 

Čtenářská gramotnost

"Platí-li, že vzdělání je důsledek čtení, pak platí i to, že upadá-li čtenářská gramotnost, snižuje se zákonitě i celková úroveň vzdělání.“ (J. Trávníček)
 Zdroj: 2013.09.03 https://www.ucitelske-listy.cz/2010/12/ctenarska-gramotnost.html

 

 Naučte dítě číst a milovat knihy

 Zdroj: 2013.09.03  https://www.prozeny.cz/magazin/deti-a-rodina/pubertak/16936-naucte-dite-cist-a-milovat-knihy

 

 Podmínky domácí přípravy

  1. Pomůcky – dobře ořezané tužky, guma, obaly na sešity, pokud máme možnost na svislé ploše tabule pro psaní křídami nebo balící papír (zejména pro počáteční uvolňování ruky)
  2. Pracovní koutek – stůl a židle vhodné velikosti
    • umístění pracovního stolu: světlo dopadá na pracovní desku zleva (u praváků),    
    • v blízkosti stolu nejsou topná tělesa nebo předměty, které rozptylují pozornost dítěte
  3. Doba vypracování domácího úkolu:
    • po krátkém odpočinku, ne hned po příchodu ze školy
    • úkol ze psaní by měl být hotov cca za 15 minut
    • nenechat dítě při práci lelkovat a protahovat tak čas věnovaný domácím úkolům

 

  1. Další podmínky:
    • prostředí bez hluku a napětí
    • vyvětraná místnost s pokojovou teplotou
    • dítě ve volném oděvu, není hladové, nemá žízeň
    • správné sezení a držení psacího náčiní
    • klidný a taktní přístup rodičů k dítěti
    • kladná motivace rodičů, pochvala a povzbuzení dítěte

 

  1. Postup při vypracování domácího úkolu ze psaní:
    • umýt ruce
    • příprava pracovního místa a pomůcek
    • uvolnění ruky: protřepání, proklepání, protažení
    • procvičení několika obtížných tvarů písmen

 

NEPSAT NIKDY NANEČISTO CELÝ DOMÁCÍ ÚKOL!

  • domluvit s dítětem úpravu
  • samostatné vypracování úkolu dítětem, vést ke svědomitému vypracování úlohy, dohlížet na správné sezení a držení pera
  • kontrola vypracované domácí úlohy dítětem, rozhovor o vypracovaném úkolu, oprava chyb

 

Zdroj: 2012.08.30  https://www.pszs.cz/objekty/podminky-domaci-pripravy.doc 

 

 

     Správné držení psacího náčiní 

 

    Ruka by měla být uvolněná, protože napjaté či křečovité držení pera nebo tužky brání plynulým pohybům. Příliš silný stisk je pro ruku velmi únavný. Křečovité držení pera je také znamením určité úzkosti dítěte a jeho snahy být příliš precizní.

                         

  •       Držení tužky je stejné u leváků jako u praváků. 
  •       Rozdíl je v tom, že praváci tužku po papíře lehce táhnou, leváci musí  překonávat tření podložky a tužku před sebou tlačí.
  •       Tužka leží lehce na posledním článku prostředníčku, z jedné strany ji přidržuje bříško palce, z druhé bříško ukazováčku.
  •       Zápěstí je uvolněné, není zalomené k tělu, pohyb vychází z ramene.
  •       Kresba je plynulá, tenká i při použití měkčí tužky.
  •      Je dobré každý den alespoň chvilku kreslit nebo psát ve stoje - na papír připevněný na stěně nebo na dveřích.
  •      Dobře se tak fixuje správné držení tužky.     

 

Zdroj: 2012.08.30 https://www.pszs.cz/objekty/podminky-domaci-pripravy.doc

 

         Dvacatero vzkazů rodičům od jejich dětí

  1. Nerozmazlujte mě. Vím dobře, že bych neměl dostat všechno, oč si řeknu – já vás jen zkouším.
  2. Nebojte se být přísní a pevní. Mám to raději – cítím se tak bezpečněji.
  3. Nedovolte, abych si vytvořil špatné návyky. Musím spoléhat na vás, že je včas odhalíte.
  4. Nedělejte ze mě menšího, než jsem. Nutí mě to, abych se choval nesmyslně jako „velký“.
  5. Nehubujte, nenadávejte a nedomlouvejte mi na veřejnosti. Daleko víc na mě zapůsobí, když se mnou promluvíte v klidu a soukromí.
  6. Nevnucujte mi, že mé chyby jsou těžké hříchy. Nabourává to můj smysl pro hodnoty.
  7. Nenechte se příliš vyvést z míry, když řeknu, že vás nemám rád/a. Nejste to vy, koho nenávidím, ale vaše moc, která mě ohrožuje.
  8. Nechraňte mě před všemi následky mého jednání. Potřebuji se někdy naučit snášet obtíže a bolest.
  9. Nevěnujte přehnanou pozornost mým drobným poraněním a bolístkám. Dokážu se s nimi vyrovnat.
  10. Nesekýrujte mě. Musel bych se bránit tím, že budu „hluchý“ a budu dělat mrtvého brouka.
  11. Nedávejte ukvapené sliby. Pamatujte si, že se cítím mizerně, když se sliby nedodržují.
  12. Nezapomínejte, že se nedokážu vždycky vyjádřit tak, jak bych chtěl. Nejsem proto někdy zcela přesný a nebývá mi rozumět.
  13. Nepokoušejte nadměrně mou poctivost. Dostanu strach a pak lžu.
  14. Nebuďte nedůslední. To mě úplně mate.
  15. Neříkejte mi, že mě nemáte rádi. I když někdy dělám příšerné věci.
  16. Neříkejte, že mé obavy a strach jsou hlouposti. Pro mne jsou hrozivě skutečné a hodně pro mě znamená,když se mi snažíte porozumět.
  17. Nesnažte se mi namluvit, že jste dokonalí a bezchybní. Hrozně mě šokuje, když zjistím, že to tak není.
  18. Nikdy si nemyslete, že je pod vaši důstojnost se mi omluvit. Po upřímné omluvě se můj vztah k vám stává ještě vřelejší.
  19. Nezapomínejte, jak rychle dospívám. Je to určitě těžké, držet se mnou krok, ale prosím, snažte se.
  20. Nezapomeňte, že nemohu dobře vyrůst bez spousty lásky a laskavého porozumění. Ale to vám nemusím říkat, že ne?

Podle zahraničních pramenů přeložili a upravili Jiří a Jiřina Kovaříkovi a Jiří Tošner.

Převzato ze situační analýzy Děti v České republice 1996, Český výbor pro UNICEF.

Zdroj: 2012.08.30     2https://www.pppuk.cz/poradny/chomutov/dvacatero-vzkazu-rodicum 

 

 

Další zajímavosti  a názory můžete najít na www.rodina.cz, např.

 

Máme doma leváka

Zdroj: 2012.08.30 https://www.rodina.cz/clanek1705.htm

 

Chválením nic nezkazíte

Zdroj: 2012.08.30 https://www.rodina.cz/clanek5667.htm

 

Dovolte dětem, aby byly dětmi

Zdroj: 2012.08.30 https://www.rodina.cz/clanek2451.htm